Wednesday, April 30, 2008

BIDAN

Assalamualaikum,

Jam 5.30 pagi, saya menerima panggilan telefon dr Kak Gee. Jiran kita di blok D nak BERSALIN......Haaa apaa nak bersalin? Panik Kak Gee. Saya tanya di mana, siapa, Kak Gee tak tahu... Telefon Nazrul ada sesiapa yang mengandung di Blok D, Nazrul kata ada tp tak tahu tinggal di mana... Okay. Kita mulakan operasi tanya siapa yang mengandung dan bersalin di blok D. jam 5.45 pagi Abang Jasni telefon, jiran depan rumah dia...Okay.. selesai satu kita dah tahu siapa yang nak bersalin....

Saya pergi ke rumah jiran berkenaan. Jiran muda baru pindah. Nama tak ada dalam list penduduk. Nazrul bersama saya. Tanya Nazrul, kau pandai ke sambut bayi..Maklumlah mak Nazrul kan bidan mengurut..... Muka panik..Nazrul jawab aku tak tahu ilmu belum diturun lagi...Okay kita ada masalah...BIDAN. Isteri saya ikut sama, ye laah kalau apa-apa hal isteri boleh temankan.

Sampai di rumah jiran tadi, terus ke bilik. Suami telah keluar, Mak jiran ada bersama. Abang Jasni masih berkain. Macam mana? tanya Abang Jasni? BIDAN? Masalah BIDAN lagi...... Ke bilik tidur jiran....OHHH bayi dah keluar, ada di atas lantai, isteri tanya, URI di mana? URI? Baru teringat URI yang Roslan tanam tepi surau... Ohhh URI..tanya ibu budak ni...Masih di dalam perut..PANIK?? Sabar.... bayi perlu diselimut, dia sejuk. Badan dah kebiruan. BIDAN? siapa yang nak jadi BIDAN?

Telefon 999, Encik Saya Kecemasan.....Saya Nak Bersalin...Opppss bukan saya nak bersalin, jiran saya, bayi dah keluar, uri masih di dalam, tali pusat masih belum potong....Macam mana? Jangan Risau kami akan datang dalam masa 30 minit. Abih tu budak ni macam mana? Selimutkan jer...OHH senang jer..Ok.

Suami jiran balik bawan misi (nurse) dari Anggerik. Syukur, MISI datang..Besen dan air panas...??? Rumah jiran saya tak der besen< Dapur pun tak der? Baru pindah...Ketuk rumah abang Jasni..minta semua barang..Berpeluh....

Misi pun senyum.. tak der aper2...dah call ambulan...sudah.. 6.30 sampai..LEGA.....

Nazrul masih tunggu ambulan di luar jalan, manalah tahu ambulan sesat.......terpaksa antar anak ke sekolah..lewat....tak per cakap dengan cikgu abah antar jiran bersalin...abah jadi BIDAN.........

No comments: